A miniinterjút már csak azért is érdemes elolvasni, hogy kitűnjék, mennyire nem egyértelmű az innováció fogalom használata és hogy mennyire nem fedi le az üzleti élet területén bevezetett, megcsinált újításokat: hiányzik az üzleti innovációs és üzletfejlesztési szint.
Szerintem.
Média innovációs körkérdés: aki hátradől, bezárhatja a boltot
Többekkel ellentétben egyetért a válság innovációs hatását sulykoló mantrával Kerti Attila, a Maximize médiaügynökség vezetője, aki a Sanomát és a CEMP-et emelte ki a hazai médiás mezőnyből (a mediainfo.hu-ról átvéve - FZ).
(A Sanoma üzletfejlesztéséről az Innováció Hírportálon: Szervezetfejlesztés: hogyan készül a Sanoma egy lassabban növekvő világra >>>)
Hogyan látod a hazai médiatulajdonosok innovációs készségét?
Az elmúlt 10 évben komoly fejlődésen mentek keresztül, de sokan közülük csak követni tudják a piacot, mások lemaradnak. Az elmúlt két évben pedig megmutatkozott, hogy az innováció nem egy szép kristálypohár a vitrinben, hanem a túlélés kulcsa, hiszen aki a nehéz gazdasági helyzetben hátradől, az alulmarad és bezárhatja a boltot.
Érzékelhető-e különbség innovativitásban a nemzetközi hátterű és a jellemzően magyar médiatulajdonosok között?
Van jó példa innovatív hazai és (rossz példa) lemaradó nemzetközi médiatulajra is. Sokan jól használják a nemzetközi anyacég innovációs forrásait, ahol ezt a cégkultúra is támogatja, mások viszont helyi szinten a függetlenségüket, a hazai piac jobb ismeretét aknázzák ki jobban - tehát nincs direkt összefüggés innováció és lokáció között.
Vannak-e olyan médiatulajdonosok, amelyek jelentősen kiemelkednek innovativitásuk révén a hazai mezőnyből. Ha igen, kik és miért?
A nemzetköziek közül egy jó példa sajtóban a Sanoma, aki folyamatosan újításra törekszik, és csak a szervezet nagyságából fakadó tehetetlenség gátolja néha. A helyiek közül a CEMP-et emelném ki, aki mindig újításokkal áll elő, jól érzik, hogy merre halad a piac, mivel lehet újra és újra megelőzni a versenytársakat (pl. retargeting, vagy foci VB közvetítés, stb.)
Az egyik nemzetközi mantra az utóbbi két évben az volt, hogy a válság ösztönzi, esetenként kényszeríti a médiapiacon az innovációt. Mennyiben igaz ez Magyarországon?
Egyetértek a "mantrával".
Mennyiben valódiak a honi médiapiaci innovációk, s mennyiben csak kisebb változtatások, amelyeket annak akarnak PR okokból láttatni?
Megítélésem szerint vannak valódi innovációk, illetve én azt is innovációnak (bár kisebbnek) tartom, ha valaki a nemzetközi piacról ráérez és tudja, hogy mit érdemes adaptálni itthon. Ez utóbbira pedig számos példa van, akár pl. az országos kereskedelmi televíziók árképzési rendszerére gondolok.
Mennyire proaktívak a médiatulajdonosok, amikor az ügyfél innovatív megjelenést akar?
Ebben van még hova fejlődni, bár a kérdésben egy kis ellentmondást érzek, hiszen ha már az ügyfél "akar valamit", arra csak reaktív választ lehet adni (azaz reakciót:-)).